۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۹
تعداد بازدید: ۱۵۴۷۱۹
مدیرکل بهره‌برداری معادن وزارت صنعت گفت: یکی از سیاست های دولت و وزارت صنعت، برنامه ریزی در حوزه اکتشاف و بهره برداری است و سیاست گذاری شده کلیه محدوده ها در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد.
کد خبر: ۳۶۰۰۸

واگذاری 11 بسته سرمایه گذاری در حوزه معادن | 29 درصد از مساحت کشور معدن ثبت نمی‌شود!

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، مهدی حمیدی با اشاره به سه مقوله پروانه اکتشاف و گواهی کشف و پروانه بهره برداری در معادن در برنامه تلویزیونی، اعلام کرد: تعداد معادن کوچک و بزرگ مقیاس بیش از ۱۲ هزار و میزان ذخیره کشف شده تا کنون ۶۰ میلیارد تن در ۶ گروه از شن و ماسه تا فلزات است. مواد معدنی دارای عیار و کیفیت در سه دسته تقسیم می شود که معادن پرعیار در اکتشافات عمیق تر است.

حوزه معدن سرمایه گذاری پر ریسک و ماندگار است که شرایط خاص دارد و دولت به عنوان شریک سرمایه گذار حقوقی را دریافت می کند. در ۲۲ استان ۴۶ بسته سرمایه گذاری تعریف شدهاست. چندین محدوده معدنی که در یک منطقه متمرکز شده به سرمایه گذار داده و ملزم به استخراج و فناوری می شود و در نهایت موظف است تا مردم بومی را در حوزه معدن سهامدار کند.

۱۱ بسته سرمایه گذاری در حوزه معادن واگذار شده که یکی از آنها در استان سیستان و بلوچستان است و سرمایه گذاران وارد عمل شدند. یکی از سیاست های دولت و وزارت صنعت، برنامه ریزی در حوزه اکتشاف و بهره برداری است و سیاست گذاری شده کلیه محدوده ها در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد.

 
بیشتر بخوانید : گزارش خطوط از نشست فعالان بخش خصوصی با فراکسیون معدن مجلس؛

مدیرکل بهره‌برداری معادن وزارت صنعت در باره نحوه واگذاری تصریح کرد: واگذاری معادن از طریق مزایده و بسته های سرمایه گذاری انجام می شود. برخی معادن در اختیار دولت است که در قالب واگذاری برای استخراج و فروش از طریق سامانه ستاد الکترونیک دولت به صورت شفاف و در فضای شیشه ای صورت می گیرد. در برخی معادن، دولت مکلف به اکتشاف بوده و از طریق سازمان زمین شناسی کارهای اکتشافی و میزان مواد معدنی اندازه گیری و بررسی می شود و سپس در اختیار بخش خصوصی قرار می گیرد ضمن اینکه دولت علاقه ای به فعالیت معدنی ندارد.

مشکلات معادن از لحاظ ماشین آلات، نیروکارآمد، فناوری، سرمایه گذاری در گردش و سایر موارد در ۸ دسته عارضه یابی و بعد در جهت احیای معادن اقدام می شود. در یک سال اخیر ۴۰۰ معدن احیا شده که با نهضت ملی ساختمان تعداد معادن در گروه مصالح ساختمانی رشد چشم گیری خواهد داشت. در حوزه معادن فراسرزمینی هم در آمریکای جنوبی، آفریقا و خلیج فارس اقداماتی صورت گرفته است.

مناطق چهار گانه محیط زیست در سامانه معادن وزارت صنعت به گونه ای است که هیچ کسی حق ثبت معدن در این مناطق را ندارد. در ۱۲ درصد مساحت کشور بحث محیظ زیست است که ثبت صورت نمی گیرد و در ۱۷ درصد برای اکتشاف معادن نیز پاسخ منفی اعلام شده است.

 

برچسب ها: معدن #وزارت صمت #مواد معدنی #صنایع معدنی حوزه معدن اقتصاد معدنی
ارسال نظر
آخرین اخبار